Rasmus Nordstrøm Rasmus Nordstrøm

3 tegn på du har brug for et nyt logo (og hvorfor du skal tage det alvorligt)

Dit logo er din identitet. Eller, det hjælper dig i hvert fald med at udtrykke den.

Ofte er dit logo noget af det første en potentiel kunde eller samarbejdspartner ser, eller måske en forbipasserende bilist.

Du vil gerne udtrykke det rette med dit logo, men dine venner og kolleger har en masse meninger om hvordan det ser ud. Jeg har hørt det før.

“Det ser lidt outdatet ud” eller “jeg kan ikke se hvad det forestiller”.

Klassisk.

Her er 3 af de hyppigste tegn på, at du har brug for et nyt logo, og hvorfor du skal tage det alvorligt

1. Logoet blev sidst opdateret i 1900-grønlangkål

Det her er en af de hyppigste årsager til nye logoer.

Virksomheder kan ændre sig helt utrolig meget over tid. Folk skifter pladser, bliver ældre, ændrer smag, og måske ændrer virksomheden endda udbydelser.

Men hvad med logoet og den visuelle identitet? Skal den efterlades i støvet?

Nej. Det er dit visuelle udtryk, der skal have samme modernisering som du skal.

Et opdateret udtryk skaber troværdighed og tillid. Det sørger for, at modtageren har lettere ved at afkode hvad du laver, og hvis det er virkelig godt, hvordan.

Sørg altid for, at hvis du ændrer dig drastisk, så skal dit logo og identitet også.

2. Det er alt for kompliceret og abstrakt

Måske har dine kolleger eller venner spurgt hvad dit logo forestiller.

Øv, den var ikke god.

Et logo er til for at skabe mening. Ikke undren. Derfor er en af de vigtigste kvaliteter dit logo skal have, enkelthed.

Det skal være så enkelt, at hjernen lynhurtigt afkoder hvad det er. Et godt eksempel her, er Apple. Det er lynhurtigt afkodet, at du kigger på et æble. Der er taget en bid af det i højre side.

Måske kan du endda se det for dig, i dit indre øje lige nu?

Det er et godt tegn.

Sørg for, at dit logo er let at afkode, og lynhurtigt leder tankerne det rette sted hen.

3. Dit logo er misvisende

Måske har du oplevet, at dit logo er blevet misforstået. At det har ledt tankerne et helt andet sted hen, eller bare ikke har givet mening for beskueren.

Surprise, det er heller ikke et godt tegn. Det burde fortælle dig, at det ikke er tydeligt nok.

Forestil dig, at du har en butik. På skiltet udenfor står der “Værktøj”.

Der kommer folk forbi der tror det er værktøj du sælger.

PRoblemet er bare, at du sælger hudpleje. Du rammer forkert med din kommunikation. Du får sagt noget du ikke skal sige.

Det er sådan det er med en misvisende visuel identitet og logo. Det fører tankerne steder hen, som de helst ikke skal.

Den går ikke. Logoet skal hjælpe kunden på vej i sine overvejelser. Det er et es du har i dit ærme, altid.

Hvad kan du gøre?

Det er aldrig for sent at få et nyt logo og ny visuel identitet.

Der findes masser af gode eksempler på ansigtsløft og rebrandings, og i virkelighedn behøver det ikke at ændre meget andet end det visuelle.

Siger du det forkerte med dit logo og visuelle identitet?

Så tag fat i mig her

Læs mere
Rasmus Nordstrøm Rasmus Nordstrøm

5 logo designing fundamentals graphic designers won’t talk about

Logo design is a skill that anyone can learn. I truly believe that. I’m not formally trained in a fancy school.

Instead, I rely on other fundamentals to grow as a designer. Fundamentals that are way more important than having a couple of years in a school.

I might be treading into deep waters here, but hey, I’m in for a ride.

Are you?

1. Digging past obvious design

Think of a coffee shop. What does the logo look like?

Let me guess. Either a coffee cup or a coffee bean? That’s the first idea most people get. Me included.

It’s predictable. It’s the most common association, but it’s also a kinda boring logo. Sorry.

Instead, spend some time digging past the obvious.

Here are some different associations that I got:

  • Barista (mascot)

  • Black Ooze

  • Espresso machine

  • Energetic

  • Comfy chairs and books

I’m not saying that the right logos are in there, but I literally spent 1 more minute thinking past the cup or bean. A world of difference

2. Practice makes perfect different

Perfect doesn’t exist. It’s a subjective matter, unique to every person. My perfect is different than yours.

That’s why you shouldn’t chase perfect. You should chase different.

Different is tangible. You can easily spot a black sheep amidst a sea of white ones. Just like you can easily spot a vibrant green and bubbly logo in a sea of navy blue ones.

Don’t do better, do different.

3. Do it

One thing about logo design, that a book can’t teach you, is actually doing it.

Stop reading, stop contemplating. Do it instead. Open up Illustrator and start creating. Do it often.

You’ll learn faster than any book.

Functional knowledge eats design books for breakfast.

4. Learn the rules and break them

Ok, functional knowledge is great, but I’ll admit. Learning the ropes have advantages.

When you learn the fundamental rules of design, like typography, how to use a grid, and color theory, you’ve got something to work from.

You’ve learned the ropes, which makes new learnings easier and faster. That’s great.

Now it’s time to break the rules. Rules are meant to be broken. It’s hard to make something truly original by strictly following the rules.

If you want to make something, no one has seen before, you need to do something no one has done.

5. Stop overthinking — have fun

There are so many rules, tips, and hacks out there, and it’s easy to get overwhelmed by other designers’ skills and proficiency. I get that. I get overwhelmed sometimes too.

But after being overwhelmed, i remind myself, that no one other than me can get the ideas that i do.

My perspective is unique.

And that’s enough. Might as well have some fun then.

Right?

Læs mere